Visie

“ Lekker in je vel zitten” is een voorwaarde voor een gezonde, sterke en duurzame samenleving. Uiten in woord, beeld, geluid of beweging is een basisrecht voor elk individu. Elk mens zou de gelegenheid moeten hebben om dit voor elkaar te kunnen krijgen, en vooral mensen met emotionele problemen. Een weg om dit te bereiken kan in de richting van kunst en cultuur liggen. Waarom? Omdat kunst naast culturele waarde, ook helende werking heeft, omdat je er mentaal van groeit. Omdat je met kunst je zelfvertrouwen en eigenwaarde kunt ontwikkelen. Daarom luidt ons motto ook:

MAAK(T) KUNST VAN JOUW PROBLEEM!

Missie

Met behulp van projecten van Stichting Wezenlijk leert men haar/zijn gevoelens te transformeren naar een origineel, zintuiglijk waarneembare uiting of uitkomst met gevoelswaarde. Want wij hopen wanneer we samen ondernemen het leven fijner en rijker maakt. Als uitvoerder is Stichting Wezenlijk de inspiratiebron en het cultuurcentrum voor iedereen die een beroep doet op de stichting, om hen te helpen hun talent in de praktijk te brengen.

Doel

Stichting Wezenlijk is opgericht om het creatief vermogen van mensen met emotionele problemen aan te wakkeren en zich te kanaliseren in de richting van kunst en cultuur. Op deze manier kunnen wij voorkomen dat zij blokkeren en stagneren in hun ontwikkeling en daarnaast verzuipen in de veeleisende en dynamische samenleving.

Nominaties voor Stichting Wezenlijk

Stichting Wezenlijk heeft vanaf haar bestaan in 2010 al hoge eisen gesteld aan haar werk. Het gaat bij de stichting niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van hulp. Liever een persoon helemaal uit de ellende helpen en de kans bieden dat hij/zij de mogelijkheden kunnen ontwikkelen, dan tien mensen halverwege te laten staan.

Vanwege deze kwaliteit is de stichting meerdere keren genomineerd. Zo is Stichting Wezenlijk nog geen jaar na haar bestaan, in 2011, beloond met de opsteker van week door de Tros TV. De voorzitter van de stichting kreeg een beloning van 1000 euro en een gouden opsteker voor haar belangloze en motiverende inzet.

2016 was een goed jaar voor de stichting. Precies vijf jaar nadat zij deze opsteker kreeg, kreeg de voorzitter voor haar belangeloze inzet van vrijwilligerssteunpunt SSKW de persoonlijke VrijwilligersPas uit handen van de wethouder Van der Linden uit gemeente Dordrecht.

In datzelfde jaar werd de voorzitter ook genomineerd voor haar inzet op het gebied van hoogbegaafdheid, voor de Mensa Fonds Award, door stichting Mensa Fonds.

Ook werd de voorzitter van de stichting in Dordrecht genomineerd door het Algemeen Dagblad als Dordtenaar van het jaar 2016. Dit vanwege haar belangloze inzet voor de medemens.

Het bleef helaas bij deze nominaties, maar deze prestigieuze nominaties geven wel goed aan dat we bijzonder goed bezig zijn en onze doelstellingen echt nastreven!

Stichting Wezenlijk, gevestigd in Hendrik-Ido-Ambacht en geregistreerd bij de KvK onder nummer 50304801

Wilt u ons ondersteunen?

Koop dan -door ons gepubliceerd- een boek!