Stichting Wezenlijk is in 2010 opgericht om het creatief vermogen van mensen met emotionele problemen aan te wakkeren en zich te kanaliseren in de richting van kunst en cultuur. Op deze manier kunnen wij voorkomen dat zij
blokkeren en stagneren in hun ontwikkeling en daarnaast verzuipen in de veeleisende en dynamische samenleving. Een van onze doelgroepen zijn hoogbegaafden en voornamelijk de bi culturele hoogbegaafden. Bi culturele hoogbegaafden worstelen vaak met dubbele onzichtbaarheid, die van hun vermogens en die van de talenten. Heel vaak weten bi culturele hoogbegaafden niet eens dat ze hoogbegaafd zijn, ze weten alleen dat ze anders zijn en soms voelen ze zich raar of alsof er iets niet in orde is met hen. Bi culturele mensen hebben vaak te maken met sociale druk, die de oorzaak is van hun culturele achtergrond. Ze zijn heel vaak bezig met overleven in plaats van leven in deze samenleving. Die oorzaak ligt ook heel vaak aan de laaggeletterdheid of taalachterstand. Er is geen directe relatie tussen taal en 'intelligentie' en toch zien we deze bi culturele mensen zo weinig in de top van de samenleving. Daar proberen wij verandering in te brengen. Daarom luidt onze slogan: 'Maak(t) kunst van jouw probleem!'

Kunst biedt aan hoogbegaafden veel mogelijkheden, omdat een belangrijke eigenschap van een hoogbegaafde het grenzeloos creatief en flexibel zijn is.

Voor deze doelgroep ontwikkelt Stichting Wezenlijk: workshops, coaching en adviesgesprekken.

Voor meer informatie of vragen kunt u contact opnemen via het formulier rechts.

VOORBEELDEN VAN WORKSHOPS

Stichting Wezenlijk heeft afgelopen jaren speciaal een aantal workshops voor de doelgroep hoogbegaafden verzorgd, zoals:

# Workshop Microscopie

De workshop was enerzijds gericht op het omgaan met een microscoop, anderzijds op het bestuderen van eigen cellen: wangslijmvlies. Met als doel: voldoening geven aan de onderzoekende houding.

De sociale vaardigheden van een kind ontwikkelen door middel van gezamenlijk uitrollen van het deeg, kneden en afbakken en opeten van de koekjes.

# Workshop Schrijven aan jongeren

De jongeren maakten kennis met twee verschillende dichtvormen: het vrije vers en het sonnet. Ze leerden associëren bij een woord en met deze associaties een gedicht te schrijven in een van deze dichtvormen. Bij het vrije vers mochten ze zelf het aantal woorden in een zin en de lengte van het gedicht bepalen en bij het sonnet moesten ze rekening houden met de regellengte en aantal regels. Met als doel: observeren van de wereld in jezelf. Het resultaat werd gebundeld in een boek.

# Workshop Naamgedicht

Kinderen van 7 tot 11 jaar leerden in deze workshop om hun gevoelens, gedachten en observaties op te schrijven in korte bewoordingen, daarnaast maakten ze een profielschilderij van zichzelf.

# Workshop dansen

In deze workshop stonden expressie en nieuwe danstechnieken leren centraal. Voor kinderen die de gehele dag op de schoolbanken of achter de computer zitten, was het een must om hun rug, schouders en bekken op deze manier te trainen, zodat er een stabiliteit ontwikkeld werd. Belangrijker nog was om te leren ontspannen, omdat hoogbegaafden door hun drukke brein dat moeilijk kunnen.

Onze voorzitter H.Celik is in 2016 genomineerd voor de Mensa Fonds Awards in de categorie Maatschappij. Een Award in de categorie maatschappij wordt toegekend aan een persoon in de maatschappij die een significante rol heeft gespeeld om hoogbegaafdheid op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Niet alleen onder de aandacht brengen maar ook aan een persoon die cruciaal was in het herkennen, erkennen én inzetten van hoogbegaafdheid voor de samenleving. Hoogbegaafdheid gaat samen met talenten en juist op het gebied van ontwikkelen en inzetten van talent voor de maatschappij is nog ontzettend veel te winnen. De kandidaat voor een nominatie moet daarbij echt het verschil maken en de weg effenen voor een toekomstig traject.

Het volledige juryrapport over Celik kunt lezen op de volgende link: