Stichting Wezenlijk wint op 5 augustus 2023 prestigieuze Stichting Mensa Fonds Award voor biculturele hoogbegaafdheid!!🥳🥳

STICHTING WEZENLIJK

De stichting wil sinds 2010 graag een helpende hand bieden aan mensen met emotionele problemen in de breedste zin van het woord. Dit gebeurt door middel van schrijven, dans, fotografie, film, muziek en beeldende kunst (tekenen, schilderen en boetseren) etc. In de loop van de jaren is het doel van de stichting breder geworden. Het voornaamste doel is altijd om de focus te verleggen naar de mogelijkheden in plaats van de beperkingen die een persoon heeft.

We kijken naar wat de kwaliteiten zijn, de positieve aspecten waar je verder mee wilt in het leven. Deze zoektocht geschiedt door middel van creatieve expressie. Deze aanpak bij Stichting Wezenlijk kan zowel individueel als in groepsbegeleiding plaatsvinden en is afgeleid van de theorie van de Meervoudige Intelligenties van professor Howard Gardner.

Daarnaast is er vanuit Stichting Wezenlijk een warme belangstelling voor kunstprojecten met een sociaal-educatief karakter en sociaal-maatschappelijke activiteiten voor jong en oud. Op deze manier proberen we de ketting verder te rijgen in sociaal-maatschappelijke context. De deelnemers leren beter in hun vel te zitten, zelfvertrouwen en welbevinden te vergroten waardoor ze vervolgens ook voor een ander echt iets kunnen betekenen.

Deze aanpak van Stichting Wezenlijk is afgeleid aan de theorie van Maslow's Hierarchy of needs five stage pyramide´, ook bekend als de ´behoeftepiramide van Maslow’ van professor Abraham Maslow.

Kortom:

De stichting biedt graag een helpende hand aan mensen die zich door middel van kunst en cultuur  hun talenten leren gebruiken en ontplooien.

Wij zijn er klaar voor om de (innerlijke) wereld wezenlijk mooier te maken door middel van creatieve expressie! En jij?

PROJECT KUNSTZINNINGE VORMING '23/'24

In oktober 2023, starten wij met ons nieuwste en tevens ons laatste Erasmus plus project: KUNSTZINNIGE VORMING. Wederom brengen wij bezoeken naar buitenland en dit keer naar MALAGA in 2o23  EN FLORENCE in 2024.

VOLG ONS VANAF HEDEN OOK OP INSTAGRAM! KLIK HIERONDER OP DE AFBEELDING!

ERASMUS PLUS

Naast het bieden van workshops en kunstprojecten met een sociaal-educatief karakter en sociaal-maatschappelijke activiteiten voor jong en oud, biedt de stichting sinds 2015 professionele adviesgesprekken en informatiebijeenkomsten over hoogbegaafdheid. Een ander project die de stichting sinds haar bestaan uitvoert is over de positie van (migranten)vrouwen. In het kader van het Erasmus plus was er tussen 2019 -2021 het project Migrantenvrouwen.

Vanaf 2022 starten wij in Italië met ons tweede project Biculturele hoogbegaafden. Volgens diverse onderzoeken zijn er weinig mensen die bicultureel zijn en hoge posities hebben in de Nederlandse samenleving. Een persoon die bicultureel hoogbegaafd wordt bijna nooit herkend, dat kan best een uitdaging zijn voor de leerkrachten, docenten en ouders. Stichting Wezenlijk doet onderzoek naar dit onderwerp en voornamelijk over biculturele hoogbegaafden die niet tot hun recht komen.

NIEUWS:

ERASMUS PLUS BESTAAT 35 JAAR!

LEES HIERONDER OOK ONS INTERVIEW IN HET MAGAZINE -SPECIALE EDITIE- ERASMUS PLUS!

PROJECT BICULTURELE HOOGBEGAAFDGEID

Wat is het verschil tussen hoogbegaafden met een migratieachtergrond en biculturele hoogbegaafden?

Hoogbegaafde migranten hebben zich zich verplaatst naar een ander land, vaak om te werken of omdat ze op de vlucht zijn voor een oorlog of een vijandig gebied.

Biculturaliteit komt later als een migrant zich bijvoorbeeld voor langere tijd vestigt in Nederland en is breder. Biculturele hoogbegaafden groeien op in een bi-culturele samenleving. Denk hierbij aan internationale studenten. En aan 2e en 3e generatie migranten: geboren en getogen in Nederland, maar met veel invloed van ouders en familie.

Een mini samenvatting hieronder van onze laatste Erasmus plus reis van het project biculturele hoogbegaafdheid in Boedapest en Pécs. Ons volgende project van Erasmus plus over kunstzinnige therapie start in oktober 2023. Wil je de verslagen lezen van deze projecten, klik dan  hiervoor ook op de knop emoji.